Visszavételi garancia, elállási jog

Visszavételi garancia, elállási jog

Évről évre növekszik az online vásárlások száma, de még mindig vannak olyan szürke foltok a Vásárlók számára, melyeket a kereskedőknek tisztázniuk kell. De sok esetben az eladó weboldalán bonyolult jogi szövegeket találunk csak, melyek megértéséhez órákat kellene eltöltenünk.

Nézzük hát egyszerű, közérthető formában a kötelező szabályokat!

Kereskedői kötelezttségek

Az online vásárolt termékekre a kereskedőknek 8 munkanapos visszavételi kötelezettséget kell vállalniuk, melyet elállási jognak hívunk. A 8 munkanapot a termék kézhezvételétől számítjuk. A visszavételhez nem lehet feltételt szabni, tehát a vásárlónak nem kell indokolni az elállást. A termék teljes vételárát vissza kell téríteni a termék visszaérkezésekor – de maximum30 napon belül. A vásárlóra legfeljebb a visszaszállítási költséget lehet áthárítani.

Tévhitek eloszlatása

  • Ha egy kereskedő nem jeleníti meg oldalán a szabályokat, az elállási jogot akkor is biztosítania kell!
  • Akkor is visszakérheti pénzét, ha kibontotta a terméket, netalán ki is dobta a csomagolást!
  • Akkor is visszakérheti a pénzét, ha egy terméket már használt!
  • A 8 napot a készhez vételtől számítjuk, nem a rendelés pillanatától.
  • 8 napon belül az elállás írásbeli kérésének csak elküldésre kell kerülnie, nem pedig megérkeznie kell.
  • A visszaszállítás díját – és csak azt – lehet áthárítani a vásárlóra.

Kivételek

  • Szolgáltatás vásárlása esetén, ha az eladó már megkezdte a teljesítést: pl. ha online újság havidíját fizettük, hónap közepén nem kérhetjük vissza a pénzt.
  • Termék és szolgáltatás, melynek díja a pénzpiac ingadozásától függ.
  • Egyedi, a vásárló számára készített termék: pl. egyedi fényképes bögrét nem küldhetünk vissza.
  • Gyorsan romlandó termék.
  • Zene, videó és szoftver termék esetén, ha a csomagolás felbontásra került.
  • Hírlap, folyóirat és időszaki lap vásárlás.
  • Szerencsejáték jellegű termék.

Fontos, hogy az online tartalom, pl. mp3 vásárlás teljesítése jellemzően azonnal a fizetés után lehetséges, így a letöltést megkezdve már nem élhetünk az elállási joggal.

Gyakorlati tippek az elállási jog igénybevételéhez

Az elállási jog egyre több online kereskedő weboldalán megjelenik, és kifejezetten kiemelik, mint garancia a termék vagy szolgáltatás minőségére. Amennyiben ezt nem teszik, akkor is lehet élni a joggal, a kereskedőnek nem lehetősége, hanem kötelessége a szabályozás betartása!

  • Elállási szándék esetén keressük meg a kereskedőt lehetőleg telefonon, hogy tisztázzuk a termékkel kapcsolatos problémánkat, illetve egyeztessünk az elállás folyamatáról.
  • Az elállási szándékot jelezzük írásos formában – lehetőleg email-ben – is, hogy később bizonyítható legyen.
  • A megbeszéltek alapján megfelelő csomagolásban, esetleg kiegészítő információkkal, számlával, garancialevéllel együtt  küldjük vissza a terméket.

Azon esetben, ha a kereskedő nem hajlandó az elállás jogának biztosításához, pedig a fentiek alapján jogos a követelésünk, célravezető jeleznünk neki, hogy az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fogunk fordulni. Ezen előzetes közlés szinte minden alkalommal jobb belátásra bírja az eladót.

Végső esetben valóban felkereshetjük a fogyasztóvédelmi hatóságot.


Hamarosan EU-konform szabályozás lép életbe

Az Európai Parlament és Tanács elfogadta azon egységesített irányelvet, mely a tagállamok számára iránymutatást nyújt az elektronikus kereskedelem egységes, vagy közel egységes szabályozásához. A tagállamoknak 2013 december 13-ig kell kihirdetniük a majdani szabályozás hatályba lépését, melynek legkésőbbi időpontja 2014 június 13. lehet.

Fő irányelvek

  • az elállási jog 14 napra fog növekedni (a jelenlegi 8 munkanap helyett)
  • a 14 napos elállási jogról szóló tájékoztató hiányában az elállási jog 12 hónapra növekszik
  • az elállási jogot egységesített formanyomtatványon, online adatlapon is lehet jelezni (a bejegyzés végén közlünk részletet belőle)
  • a kereskedő köteles 14 napon belül visszajuttatni a termék vételárát a szállítási díjjal együtt a vásárló részére
  • a termék díját a kereskedőnek oly módon kell visszajuttatnia, ahogyan érkezett hozzá, kivéve ha azt a vásárló kifejezetten másképp nem kéri
  • a kereskedő visszatarthatja a termék és szállítási díjának visszatérítését ha a termék nem érkezett vissza hozzá 14 napig, vagy ha a vásárló nem szolgáltat részére bizonyítékot arról, hogy a csomag már úton van
  • a vásárló köteles 14 napon belül visszajuttatni a terméket a kereskedő részére
  • a visszaküldés díja a vásárlót terheli, azonban kivételt képeznek az alábbi esetek:
    • ha nem egyezett meg másképp a kereskedővel
    • ha az adott termék nem szállítható hagyományos postai úton
    • ha a kereskedő nem tájékoztatta erről a kötelezettségéről a szerződés létrejöttét megelőzően
  • nem minősül távollevők között kötött szerződésnek ha a vásárló online érdeklődik, de offline vásárol, illetve akkor sem ha offline érdeklődik és online vásárol
  • a vásárlónak egyértelmű képet kell kapnia a termék és kézbesítésének díjáról, semmilyen rejtett költséget nem terhelhet rá a kereskedő
  • az esetleges feláras szolgáltatások megrendelésére szolgáló opcióknak kikapcsolt állapotban kell lenniük

A magyar törvény a fentiektől némiképp eltérő lehet, de valószínűleg csak apró szigorításokat tartalmazhat.

GD Star Rating
loading...


Szólj hozzá

© 2011 - Voxinfo Kft - Az online fizetés szolgáltató.