Optimalizálás 2. – Konverzió és eredmény mérés online fizetési rendszerekben

Online fizetési rendszer konverzió méréseAz első részben az online fizetési rendszerek konverziós arányáról, mint mérőszámról, eszközről beszéltünk, és felvetettünk néhány tipikus hibát, amit – valljuk be mindenki, még az is, aki ír róla – el szokott követni…

  • Nem a legjobb helyre tesszük a fizetést,
  • Erre kattintva nem minden információt kap meg a leendő vásárló,
  • Nem mindig fogalmazzuk meg helyesen az “előnyöket”,
  • Néha feleslegesen sok adatot kérünk a fizetés előtt,
  • A fizetés gomb nem “ugrik ki a képernyőről” (hanem eltűnik az oldalban).

Jó hírem van, már tudjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek! Tehát gyűjtögethetjük az ötleteket a konverziós arány javításához.

Az izgalmas, újszerű, megváltó ötletek bevtése előtt azonban van még egy fontos feladatunk: be kell állítanunk oldalunkon a mérést. Mitöbb nem csak be kell állítanunk, hanem ezt jól, átgondoltan kell tennünk, hogy a későbbi változtatásokról egyértelműen és objektívan meg tudjuk ítélni sikeresek, vagy sikertelenek voltak.

Hol mérjük a konverziót?

Minden weboldal egy kicsit más, így varázsreceptet nem adhatunk a konverziós oldal pontos meghatározására, de megnézhetjük az online fizetéssel működő oldalak tipikus konverzió mérési oldalait.

Hol mérjuk a konverziót?

A látogatóból akkor lesz vásárló, amikor a fizetés sikerrel lezárult. A VoxPay fizetési rendszereket használó Partnereink vásárlási folyamata leegyszerűsítve:

  • Látogató kiválasztja a terméket, ha kell megadja adatait,
  • A VoxPay oldalain elvégzi a fizetést,
  • Visszatér a Partner oldalra,
  • A Partner a sikeres vagy a sikertelen fizetési oldalt jeleníti meg számára (a háttérben a VoxPay-től kérdezi le az eredményt)

Az ideális mérési pont a “sikeres fizetési oldal”, tahát az a weboldal, melyet akkor és csak akkor láthat a felhasználó, ha a fizetés sikeres volt.

Abban az esetben, ha a kereskedői oldal egyetlen fizetési eredmény oldalon jeleníti meg a sikeres és sikertelen fizetési eredményt is, sajnos változtatni kell, legalábbis ha a legegyzserűbb konverzió mérési módszert szeretnénk alkalmazni.

Mit mérjünk?

Ez nem is kérdés, mérjük meg hány darab konverzió történik! Vagy mégsem?

A fent említett legegyszerűbb módszerrel valóban darabszámot mérünk. Ez akkor elegendő, ha egyetlen terméket vagy szolgáltatást vásárolhatnak meg oldalunkon, minden vásárlás értéke azonos.

Például: weboldalunkon elő lehet fizetni havi prémium hozzáférésre, melynek ára 2400Ft+áfa. Nincs más előfizetés típus, és egyszerre egy hónapra fizethetnek elő. Mérünk havonta 300db konverziót, melyből egyértelmű, hogy a forgalom 300 x 2400ft+áfa = 720 000Ft+áfa.

Miben mérjük a konverziót?Ecommerce tracking

Amennyiben oldalunkon több termék rendelhető – vagy egy vásárlással egy termékből több is rendelhető – a második szintre kell lépnünk, melyet nevezzünk csak Ecommerce Tracking-nek.

Ezen módszer nem csupán a vásárlás darabszámát képes mérni, hanem a tranzakciók részleteit is:

  • tranzakciós azonosító
  • tranzakció összege
  • termék kódja (temékenként)
  • termék egységára (temékenként)
  • termék darabszáma (temékenként)

Például: a weboldalra bevezetjük a normál hozzáférést 1 200Ft+áfa előfizetési díjal (a prémium 2400Ft+áfa árú mellett). A hónap végén 500db konverziónk van, de már tudjuk az összesített forgalmat is, mely 960 000Ft+áfa, és azt is, hogy 200db 1200Ft+áfás vásárlás és 300db 2400Ft+áfás vásárlás volt.

Miért jó ez? Azért, mert ha a konverziónövelő ötleteinket kitesszük az oldalra, 1 hónap múlva látni fogjuk az objektív eredményeket. Nézzük a példát!

“A” ötletünk kikerült az oldalra

Konverzió darabszáma: 500db-ról 450db-ra csökkent. – Az egyszerű darabszám méréssel sikertelennek ítélhetjük a változtatást!
Konverziók forgalmi értéke: 960 000Ft+áfa értékről 1 020 000Ft+áfa értékre nőtt. – Az Ecommerce tracking-el mérve valójában a változtatás sikeres volt!
1200Ft+áfa értékű vásárlások: 200db-ról 50db-ra csökkent,, értéke 240eFt+áfa értékről 60eFt+áfa értékre csökkent.
2400Ft+áfa értékű vásárlások: 300db-ról 400db-ra nőtt, értéke 720eFt+áfa értékről 960eFt+áfa értékre nőtt.

Könnyen belátható, hogy az ecommerce tracking sokkal pontosabb mérést biztosít, és adott esetben megmenthet minket a téves következtetésektől és a jó fejlesztések elvetésétől is.

“Haszon tarcking”

Van az Ecommerce trackingben egy olyan lehetőség, amit a modern cégvezetők tudnak igazán értékelni. A módszer lényege az, hogy az értékeknél nem a termékünk árát adjuk meg, hanem a termék vásárlásával elért hasznon értékét (hozzáadott érték, árrés).

Mikor van ennek érteme? Akkor, ha a termékeinknek nem azonos a haszontartalma!

Például: ha a korábbi példa 2400Ft+áfa árú prémium előfizetését meg lehet vásárolni VoxPay bankkártyás fizetéssel és emelt díjas sms fizetéssel is, a két fizetési mód esetében nagyon különböző összeg marad nálunk. Bankkártya esetében számoljunk 92%-al, SMS esetében pedig 54%-al.

1db bankkártyás előfizetésből: 2400 x 0,92 = 2208Ft+áfa bevételünk lesz.
1db emelt díjas SMS előfizetésből: 2400 x 0,54 = 1296Ft+áfa bevételünk keletkezik.

Tehát hiába mérjük a tranzakciók értékét, azt nem tudjuk pontosan, hogy valójában mennyi tiszta bevételünk keletkezik.

A megoldás az, hogy a termékekhez saját rendszerünkben letároljuk az egyes fizetési módoknak megfelelő haszon értéket. A konverzió mérés során a terméknek és a fizetési módnak megfelelő értéket helyettesítjük be a mérőkódba, így ha a forgalom azonos marad, de a bankkártyás fizetések aránya nővekszik, ezt a “haszon mérés” értéke szépen követni fogja.

Google Analytics konverzió mérésKonverzió mérés eszközei

Számtalan fizetős és ingyenes statisztikai megoldás kínál konverzió mérési lehetőséget. Mi a Google Analytics ingyenes és már-már szabványnak számító rendszerét használjuk, mert ez jól együttműködik a Google AdWords-el is.

Analytics konverzió mérés beállítása

Az egyszerű mérést az Analytics profilban a “Goals” tabon lehetséges. Új Goal hozzáadásakor ezeket kötelező megadnunk:

  • Goal Name – Adjunk egy nevet a konverziónak.
  • Goal Type – legyen URL destination.
  • Goal URL – legyen a sikeres fizetési oldalunk, pl.: www.oldalunk.hu/sikeres.html
  • Match Type – maradhat a head match beállítás.

Az második és harmadik szintű Ecommerce Trackinghez szinté szükségünk van Analytics fiókra, az oldalunkra pedig a sikeres fizetés oldalban egy további mérőkód megadására van szükség: http://code.google.com/intl/hu/apis/analytics/docs/tracking/gaTrackingEcommerce.html

AdWords konverzió mérés beállítása

Az AdWords az egyszerű konverzió darabszám mérést az Analytics Goal beállítások importálásával is biztosítja. Az Ecommerce trackinghez egy további mérőkód elhelyezés szükséges: http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=115794

Most, hogy már a konverzió mérés helyesen beállításra került oldalunkon, belevághatunk a valódi ötletelésbe, az igazi hatékonyság növelésbe!

Következő cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan “Találjuk meg a vásárlási folyamatban a kritikus pontot”, ahol a legnagyobb javulást érhetjük el!

Tavaszi László

2000 óta foglalkozom weboldalak készítésével, tartalomgyártással, keresőoptimalizálással. Elsősorban marketingesnek tekintenek, de számos weboldal szerkezetének, felületeinek tervezésében vettem részt, miközben legalább ennyi oldal esetén dolgoztam konverzió optimalizáláson, vásárlási folyamat tervezésen, vagy éppen PPC kampányok menedzsementjén.

Facebook LinkedIn Google+ 

Cimkék: , ,

hasonló bejegyzések: Optimalizálás 1. – Konverziós arány
GD Star Rating
loading...


Szólj hozzá

© 2011 - Voxinfo Kft - Az online fizetés szolgáltató.