Optimalizálás 1. – Konverziós arány

Optimalizálás 1. – Konverziós arány

Online fizetési rendszer szolgáltatóként Partnereinkkel közös érdekünk, hogy minél több, minél nagyobb értékű vásárlás történjen oldalaikon.

Mindezek mellett a VoxPay-t üzemeltető Voxinfo Kft saját online kereskedelmi oldalakkal is rendelkezik, melyek fejlesztése során – az elmúlt csaknem 10 évben – számos tapasztalatot halmozott fel.

Miért ne osztanánk meg ezeket a tapasztalatokat Partnereinkkel?
Mostantól egy cikksorozat keretében sorra vesszük azokat az eszközöket,  melyekkel egyszerűen, akár pénz befektetése nélkül is növelhető a vásárlások száma!

Vásárlások száma és a konverziós arány

Arany szabály az online kereskedelemben, hogy mérés nélkül nem indítunk oldalt. Természetesen a vásárlásokat valamilyen módon rögzíti a kereskedő weboldala – ez előfeltétele a VoxPay fizetési rendszerek használatának. Azonban a vásárlások száma önmagában nehezen értékelhető, nehezen összehasonlítható, hiszen naponta, hetente változó eredményeket érünk el.

Mérjük a vásárlási konverziót!

A konverziós arány megadja, hogy a weboldalon 100 látogatóból hányan vásároltak. Az eredmény egy százalékban kifejezett érték lesz, mely segítségével össze tudjuk hasonlítani a legforgalmasabb és a legkevésbé látogató gazdag napunk teljesítményét, és objektív döntéseket tudunk hozni a fejlesztésekkel kapcsolatban.

Vegyünk egy példát:

  • Van egy online játék oldalunk,
  • Naponta 1 000 látogatónk van,
  • Napi 10db vásárlás történik.

Konverzió arány: 10/1000 = 1%

Ez a konverziós arány – terméktől, szolgáltatástól függően – akár jó is lehet.

Döntés konverziós-arány alapján

Döntés konverziós-arány alapján

Fejlesztési eredmények értékelése

A konverziós arány akkor kezd érdekes lenni, amikor havi eredményeinket szeretnénk összehasonlítani. Tegyük fel, hogy a játékban új fegyvereket vezettünk be, melyek fejlesztéséhez a játékosoknak vásárolniuk kell. A fegyvereket 2011. február 1.-én tettük elérhetővé a játékban, és a hónap végén szeretnénk megnézni, milyen hatással volt ez a vásárlásokra.

Januárban: volt 308db vásárlásunk.
Februárban: volt 280db vásárlásunk.
Következtetés: a vásárlások száma 28db-al, kb. 9%-al csökkent, az újítás nem sikerült – “Szedjétek le az új fegyvereket!”

Pedig valójában…

Januárban: volt 308db vásárlásunk, 31 000 látogatóval, mely alapján a konverziós arány:  308/31 000 = 0,9935%
Februárban: volt 280db vásárlásunk, 28 000 látogatóval, mely alapján a konverziós arány:  280/28 000 = 1%
Következtetés: az újítás sikeres volt, csekély mértékben ugyan, de növelte a vásárlások számát.

Tehát a konverziós arány számolással a 31 napos januárt és 28 napos februárt helyesen tudjuk  összehasonlítani, elkerülünk egy hibás döntést.

Konverziós arány használata a döntéshozásban

A fenti, végletekig leegyszerűsített példán túl szinte minden helyzetben sokkal pontosabb, tárgyilagosabb képet biztosít számunkra a konverziós arány, mint a vásárlások száma. Nézzünk néhány példát számolás nélkül:

  1. Az elmúlt év eredményéhez akarjuk mérni a múlt hónap eredményét: ha az elmúlt évben még csak fele annyi látogatónk volt, mint most, akkor a vásárlások átlagos havi száma csak félrevezetne minket…
  2. A délelőtti és délutáni eredményeket akarjuk összehasonlítani: de délután kétszer annyi látogatónk van, mint délelőtt…
  3. Megújítottuk a fizetési folyamatot és már 1 hét után tudni akarjuk, helyesen tettük-e…

Konverziós arány növelése

A konverziós arányt mintegy fő mérőszámot használhatjuk a vásárlási, fizetési oldal hibáinak javítására. Ha azt gondolja, az oldala tökéletes ezen a területen, akkor tegye fel magának az alábbi kérdéseket:

  • Biztosan a legjobb helyen jelenik meg a fizetős szolgáltatás gombja, információja?
  • Erre kattintva minden kérdésére választ kap a felhasználó?
  • A szövegben benne van, hogy miért jó ez neki, vagy csak egy név és ár hivatott felvillanyozni őt?
  • Ha vásárolni akar, akkor csak a legszükségesebb adatokat kéri be, vagy a kutyája nevét is meg kell adnia?
  • A “Fizetés” gomb ilyen: Fizetek vagy ilyen: Fizetek?
  • A fizetés gomb a képernyő alján van, ahova görgetni kell, vagy közvetlenül a fontos információk mellet?

Ha bármely kérdés kételyeket vetett fel Önben, a következő cikkünk – “Konverzió és eredmény mérés online fizetési rendszerekben” – is érdekelni fogja!

Tavaszi László

2000 óta foglalkozom weboldalak készítésével, tartalomgyártással, keresőoptimalizálással. Elsősorban marketingesnek tekintenek, de számos weboldal szerkezetének, felületeinek tervezésében vettem részt, miközben legalább ennyi oldal esetén dolgoztam konverzió optimalizáláson, vásárlási folyamat tervezésen, vagy éppen PPC kampányok menedzsementjén.

Facebook LinkedIn Google+ 

Cimkék: , ,

hasonló bejegyzések:

No related posts.

GD Star Rating
loading...


Szólj hozzá

© 2011 - Voxinfo Kft - Az online fizetés szolgáltató.