ELLOPTÁK A BANKKÁRTYÁJÁT?

ELLOPTÁK A BANKKÁRTYÁJÁT?

Az online bankkártyás fizetés terjedésével növekedik a bankkártyás visszaélések száma is. A kártyatulajdonosok rendszerint csak 2-4 hét elteltével, a bankszámla kivonat megérkezésekor szereznek tudomást a visszaélésről, és ilyenkor próbálják megtenni a szükséges lépéseket. Az első lépés mindenképp a kártyakibocsájtó, bank felkeresése és a kártya letiltása – még akkor is, ha ez pénzbe kerül!

Ellopták a kártya adataimat – vagy mégsem?

A VoxPay online fizetési rendszer üzemeltetőiként szerencsére nagyon alacsony arányban, de találkozunk bankkártyás visszaélésekkel. Rendszerint néhány ezer vagy tízezer forintos terhelésekkel kapcsolatban fordulnak hozzánk, melyeket általában csak 1 hónap múltán észlelnek.

Szomorú, de tanulságos tapasztalat, hogy a visszaélések túlnyomó része családon belül történik. A tipikus esetben a szülők bankkártyáját gyermekük használja internetes játék havidíj fizetésre, vagy virtuális javak megvásárlására. Ilyenkor általában 10 000Ft alatti összeg tűnik el a számláról, de előfordult már 1 millió forintos visszaélés is.

Hogyan deríthetjük ki, hogy családon belül használta-e valaki a kártyát?

Mindenekelőtt üljünk le családunkkal, és kérdezzük meg, használta-e valaki a kártyát. Mondjuk el, hogy a visszaélés miatt nem csak a bankban, hanem a rendőrségen is feljelentést kell tennünk, melyet nyomozás követ majd, ami alapján mindenképp kiderül milyen weboldalon, mikor, milyen felhasználóként, milyen IP címről, milyen szolgáltató hálózatából használták a kártyát.

Milyen esetben érdemes gyerekeinkkel négyszemközt is elbeszélgetnünk:

  • Ha gyerekünk sokat játszik internetes játékokkal,
  • Ha az eltűnt összeg csak 1-10 000Ft, vagy sok azonos összegű terhelés volt.

A családon belüli visszaélések esetén a korai tisztázással számtalan kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat: nem kell új kártyát kérnünk, aktiválási díjat fizetnünk, nem kell bemennünk a bankba, nem kell feljelentést tennünk a rendőrségen, nem kell visszavonnunk a feljelentést.

Ha valóban lopásról van szó

Ha a kártya adataink ismeretlen illetéktelen kezébe jutottak – a bankkártya letiltás vagy felfüggesztés után – számos teendőnk van.

A saját bankunkban kell bejelentést tennünk, aki felveszi a kapcsolatot az online fizetést lebonyolító bankkal.

A bank instrukciói szerint rendőrségi feljelentést kell tennünk – erre azért van szükség, mert a tranzakcióval kapcsolatos adatokat a bankok nem adhatják ki magánszemélynek, de a rendőrség bekérheti őket a nyomozással kapcsolatban.

A nyomozás során a rendőrség az érintettek együttműködésével kideríti az illetéktelen fizetés részleteit: időpont, IP cím, internet szolgáltató (bizonyos esetekben akár a pontos előfizető), a weboldal, melyről a fizetés indult, a weboldalon a felhasználói adatok (név, email cím, telefonszám, stb…). Ezen adatok a legtöbb esetben elegendők az illetéktelen azonosítására.

Figyelem! A fenti teendők tájékoztató jellegű információk, kérjük minden esetben forduljon bankja útmutatását a visszaélés kezelésével kapcsolatban!

Tavaszi László

2000 óta foglalkozom weboldalak készítésével, tartalomgyártással, keresőoptimalizálással. Elsősorban marketingesnek tekintenek, de számos weboldal szerkezetének, felületeinek tervezésében vettem részt, miközben legalább ennyi oldal esetén dolgoztam konverzió optimalizáláson, vásárlási folyamat tervezésen, vagy éppen PPC kampányok menedzsementjén.

Facebook LinkedIn Google+ 


ELLOPTÁK A BANKKÁRTYÁJÁT?, 5.0/5 (1 szavazat)

Cimkék: ,

hasonló bejegyzések:

No related posts.

GD Star Rating
loading...


Szólj hozzá

© 2011 - Voxinfo Kft - Az online fizetés szolgáltató.